maheshabe14
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 2 دی 1398برچسب:, توسط بی امید |

 

 بی تردید مثنوی معنوی شورانگیزترین اثر عارفانه ای است

 که به زبان فارسی سروده شده  . مولوی در این 

 کتاب با شیواترین کلمات نظرات خویش را در قالب نظم

 بیان نموده . مولوی یکی از معدود عارفانی است

 که تصور میکند به جبر معتقد نیست و خود را محق میداند

 با بانگ جلی به نبرد با جبریون بپردازد و اعتقادات آنها را

 پوچ وبی اساس بخواند زیرا می فرماید :

 چون که گوئی این کنم یا آن کنم

 خود دلیل اختیار است ای صنم

 البته اتکاه ما به همین تک بیت نیست زیرا جناب مولانا

 در این خصوص ابیات فراوانی در مثنوی  از خویش به یادگار

گذاشته است . وی با تعرضی اشکار عقاید جبریون را گناه

 و توهین به ذات باری تعالی خوانده است زیرا می فرماید :

 اختیاری هست ما را بی گمان

 حس را منکر نتانی شد عیان

 در خرد جبر از قدر رسواتر است

زآنکه جبری حس خود را منکر است

احتمال عجز بر حق رانده ای

جاهل و گیج و سفیهش خوانده ای

وی این ابیات  را گلوله واربسوی جبریون شلیک می کند

 و عقاید آنها را باطل و غیر قابل فهم میخواند وتا آنجا

 ادامه میدهد که می فرماید :

 زاری ما شد دلیل اضطرار

 خجلت ما شد دلیل اختیار

 گر نبودی اختیار این شرم چیست؟ 

وین دریغ و خجلت و آزرم چیست ؟

 به عبارتی مولانا می فرماید اگر بشر در اعمال خویش

 صاحب اختیار نیست پس را بعد از عمل زشتی از کارخود

 احساس پریشانی وپشیمانی می نماید ؟ چرا توبه می کند

 وطالب بخشش است ؟ در حالی که گوئی در ابیات نی نامه

  مولانا  ناخود آگاه به جبری که در عالم هستی و بردست وپای

کلیه موجودات تنیده شده است اعتراف می نماید . زیرا وی

 در ابتداء مثنوی در قالب نی به شکوه وشکایت از جبر پرداخته است

 بشنو این نی چون حکایت می کند

 از جدائی ها شکایت می کند

 کز نیستان تا مرا ببریده اند

از نفیرم مرد وزن نالیده اند

 بی تردید شکایت از «جدائی ها » و ببریده اند  حکایت جبر است

 ولاغیر .

 

 اگر دوستان این پست را بپسندند این بحث ادامه دارد .

 

 



نظرات شما عزیزان:

omid
ساعت14:00---2 دی 1392

سلام تبادل لينک مي کنيد؟ اگر موافقيد من را لينک کرده با نام اخبار سياسي و اقتصادي بعد به من اطلاع دهيد تا من شما را با هر نامي که خودتان بخواين لينک کنم. خداحافظ پاسخ: سلام به وب من خوش آمدی . عزیزم من در مورد تبادل لبنک یک پست گذاشتم و اعلام کردم با کل جهان تبادل لینک میکنم اما به شرطها و شروطها شرطش هم این است که طبق فرمان مدیر سایت عمل شود شما مارا با عنوان maheshabe14 لینک کنید بعد مدیر محترم سایت شما را لینک خواهد کرد . خوشحال شدم سر زدی .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.